Kočky jsou predisponovány k tvorbě zubního plaku, kamene a následných komplikací (periodontitis – zánět podpůrných tkání zubů, gingivitis – zánět dásní, stomatitis – zánět dutiny ústní, glossitis – zánět jazyka, periapikální abscesy apod.). Tato prevence neslouží jen k odstranění nepříjemného zápachu z dutiny ústní, ale je důležitá i ze zdravotního hlediska (poškození vnitřních orgánů – ledvin, jater a srdce; metabolity zánětu; mikroorganismy v dutině ústní).
Zuby se čistí kočičími kartáčky a speciálními zubními pastami určenými právě pro kočky, protože jsou enzymatické a zubní plak rozpouštějí (lidské zubní pasty jsou nevhodné, obsahují fluor, kočka je polyká, a tak dráždí svůj žaludek). Cena zubních past a kartáčků pro kočky je cca 3x vyšší než cena humáních, protože koček je na světě prostě méně. Se zubním kamenem však již pasta nic nenadělá, a je nutné ho odstranit, nejlépe ultrazvukem.
Stejně jako u člověka je i u kočky náchylnost k tvorbě zubního kamene individuální. Proto se frekvence čištění pohybuje od 1x týdně až do 2x denně.
Kočku je nutné naučit manipulaci v dutině ústní již v kotěcím věku, aby si nechala sahat kartáčkem na zuby a Vaši manipulaci v dutině ústní tolerovala. Starší kočku již tohle nenaučíte! Čištění spočívá v jemném nanesení pasty na zuby a jejich mírném potírání; není třeba zuby mechanicky drhnout.
Samozřejmě je možné čištění zubů doplnit (NE nahradit) používáním žvýkaček pro kočky (Greenies) nebo použitím speciálních diet pro snížení tvorby zubního plaku a kamene.
Preventivní stomatologická prohlídka by měla být u kočky stej ně j ako u lidí 1 x za 6 měsíců.