Týká se především psů malých a středních plemen, protože právě ti jsou predisponovaní k větší tvorbě zubního plaku, zubního kamene a následných komplikací (periodontitis -zánět podpůrných tkání zubů, gingivitis – zánět dásní, stomatitis – zánět dutiny ústní, glossitis – zánět jazyka, periapikální abscesy apod.). Tato prevence neslouží jen k odstranění nepříjemného zápachu z dutiny ústní, ale je důležitá i ze zdravotního hlediska (poškození vnitřních orgánů – ledvin, jater a srdce, metabolity zánětu a mikroorganismy v dutině ústní).

Zuby se čistí psími kartáčky a speciálními zubními pastami určenými pro psy, protože jsou enzymatické a zubní plak rozpouštějí (lidské zubní pasty jsou nevhodné, obsahují fluor, pes je polyká a tak dráždí žaludek).  Cena zubních past a kartáčků pro psy je cca 3x vyšší než cena humáních, protože pejsků je na světě prostě méně. Se zubním kamenem však již pasta nic nenadělá,a je nutné ho odstranit, nejlépe ultrazvukem.
Stejně jako u člověka je i u psa náchylnost k tvorbě zubního kamene individuální. Proto se frekvence čištění pohybuje od 1x denně do 2x týdně.
Psa je nutné naučit již ve štěněcím věku, aby si nechal sahat kartáčkem na zuby a Vaši manipulaci v dutině ústní toleroval. Staršího psa již tohle nenaučíte! Čištění spočívá v jemném nanesení pasty na zuby a jejich mírném potírání, zuby není třeba mechanicky drhnout.
Samozřejmě je možné čištění zubů doplnit (NE nahradit) používáním žvýkaček pro psy nebo použitím speciálních diet pro snížení tvorby zubního plaku a kamene.

Preventivní stomatologická prohlídka by měla být u pejska stejně jako u lidí 1x za 6 měsíců.