Týká se především psů malých a středních plemen, protože právě ti jsou predisponováni k větší tvorbě zubního plaku, kamene a následných komplikací (periodontitis – zánět podpůrných tkání zubů, gingivitis – zánět dásní, stomatitis – zánět dutiny ústní, glossitis – zánět jazyka, periapikální abscesy apod.). Tato prevence neslouží jen k odstranění nepříjemného zápachu z dutiny ústní, ale je důležitá i ze zdravotního hlediska (poškození vnitřních orgánů – ledvin, jater a srdce; metabolity zánětu; mikroorganismy v dutině ústní).

Zuby se čistí psími kartáčky a speciálními zubními pastami určenými právě psy, protože jsou enzymatické a zubní plak rozpouštějí (lidské zubní pasty jsou nevhodné, obsahují fluor, pes je polyká, a tak dráždí svůj žaludek). Cena zubních past a kartáčků pro psy je cca 3x vyšší než cena humánních,protože pejsků je na světě prostě méně. Se zubním kamenem však již pasta nic nenadělá, a je nutné ho odstranit, nejlépe ultrazvukem.

Stejně jako u člověka je i u psa náchylnost k tvorbě zubního kamene individuální. Proto se frekvence čištění pohybuje od 1x denně do 2x týdně.

Psa je nutné naučit již ve štěněcím věku, aby si nechal sahat kartáčkem na zuby a Vaši manipulaci v dutině ústní toleroval. Staršího psa již tohle nenaučíte! Čištění spočívá v jemném nanesení pasty na zuby a jejich mírném potírání; není třeba zuby mechanicky drhnout.

Samozřejmě je možné čištění zubů doplnit (NE nahradit) použitím speciálních diet pro snížení tvorby zubního plaku a kamene.

Nově se na našem trhu objevili přípravky s obsahem vodních řas(Plaque Off), podle klinických studií se snížila tvorba zubního kamene. Dokonce je lze použít k rozpuštění již existujícího zubního kamene.

Preventivní stomatologická prohlídka by měla být u pejska stejně jako u lidí 1x za 6 měsíců.